Luin itsenäisen opiskelun korkeakoulutasolla voiman olla esterata, ja saan opinto-oppaasta ohjeen suuntautua tavoitteisesti oppimisprosessiin heti alussa. Realistinen tavoitteeni on suorittaa mahdollisimman monta opintopistettä opinto-oikeuden puitteissa eli muutaman seuraavan kuukauden aikana. Oletan aikaa olevan jopa viisi kuukautta. Saan kolme pistettä kasaan oppimistehtävästä, joka on puolivalmis. Kahden opintopisteen tehtävän pitäisi olla nopeampi tehdä seuraavaksi, eli on täysin mahdollista saada kaikki 25 opintopistettä eli arvosana viidessä kuukaudessa kasaan, onhan valmiina jo viisi! Neljä opintopistettä kuukaudessa, tarkoittaa keskimäärin kahta oppimistehtävää kuukaudessa. Ei haittaa, vaikka jää aikaa korjata kunnolla bumerangina palautuneita, eikä tarkoitus ole jättää loppukirin varaan koko suoritusta. Olen jo jatko-suorittaja, haluan tämän arvosanan kerralla läpi. Minulla kun on vaikka kesäyliopistossa paikattavaa yhden toisen kurssin vaatimuksissa...ihan yleisiä kursseja jatkoa ajatellen, kuten "tieteellisen tutkimuksen perusteet"...en saanut tehtävää läpi kun yritin suoritusta tutkimalla kopioimaani cumu-tasoista gradua, kiinnostavasta aiheesta mutta myöhästyen palauttamisessa ensinnäkin...

Leväperäinen ja keskenjättävä yliopisto-opiskelija olen ollutkin, sen jälkeen kun tentin kuivamustekynällä kirjoittaen ja ensimmäisten joukossa salista poistuen ensimmäisen approni, osallistuin kansanopistovuonna iltaisin tutorohjaukseen ja luin kirjat joskus vain selaillen läpi. Nyt aiheeni on itselleni kuluneen syksyn töistäkin tuttua jauhamista, eipä juuri uuden opettelua. Luulisi siis lahjakkaan kirjoittajan muutakin kuin miettivän työpisteen sijaintia. Vaikka siitähän se SUUNTAAMINEN opiskeluun alkaa, vai mitä? Alas istumisesta.